עדכונים

תמונות אחרונות

unnamed (25)

מי אנחנו

בית הספר הפתוח ע"ש בארי – חיפה

מי אנחנו?

מאת נעמי דה מלאך

 

ביה"ס הפתוח ע"ש בארי בחיפה הוא מחלוצי בתי הספר הפתוחים והניסויים בארץ. הוא נוסד בשנת 1971 על ידי קבוצת הורים ומחנכים ופעל באוניברסיטת חיפה. מאז הקמתו עבר בית הספר כמה גלגולים, אך הסיבות שהובילו להקמתו נותרו בלב העשייה וההוויה שלו: רצון להציע מסגרת לימודית אוהבת, תומכת וגמישה העונה לצרכי התלמידים ולתחומי העניין שלהם, מסגרת הנותנת לתלמידים חופש ללמוד ולהתפתח על-פי דרכם ונטיות ליבם.

 

בית הספר הינו על אזורי וייחודי, התלמידים מגיעים אליו מכל שכונות העיר וסביבתה. הוא ממוקם כיום, (בשנת 2008), בשכונת נווה שאנן בחיפה. לומדים בו כעת 430 תלמידים, יש בו גן, שתי כיתות בכל שכבה בבית הספר היסודי, וכיתה אחת בכל שכבה בחטיבת הביניים. בית הספר צר מלהכיל את כל באיו, וכבר פרש זרועותיו אל המקלט שנמצא בסביבתו, שהפך לכיתת המחשבים שלו. הוא משווע לעוד מרחב ומקום למעבדות, חדרי אמנות וכיתות ספח, כמו גם לאפשרות לקיים שתי כיתות בחטיבת הביניים, גיל בו תלמידים זקוקים להרחבת המעגלים החברתיים שלהם.

 

אמנת בית הספר שלנו נפתחת במילים:

 

"ארגון מחייךמשתףמתפתחמאמין בדרכופתוח בפני חשיבה,

מעמיד מסגרות ברורות להתנהגות."

 

המילה "מחייךעומדת בראש האמנה שלנו משום שהחשוב מכל, בעינינו, הוא שכל הבאים בשערי בית הספר: תלמידים, מורים, עובדים, הורים ואורחים, יאהבו להגיע אליו וייהנו מהשהייה בו. בית הספר שלנו מרהיב ביופיו,יש בו חצר ובה ספסלים מחומרים ממוחזרים, אנו מנקים ומפתחים את הוואדי הגובל בבית הספר, ומרבים לעסוק עם הילדים בשיפור חזות הכיתות והמסדרונות. בבית הספר פרושים שטיחים רבים, ובפינות שונות עומדות כורסאות ופינות לישיבה וחשיבה. מושם דגש על החינוך לאמנות ויצירה, יש בבית הספר פינת חי ואקווריום.

 

השותפות והמעורבות של התלמידים בבית הספר היא סוד הצלחתו וקסמו. אנו מאמינים כי ככל שהתלמידים ירגישו יותר קשורים ומעורבים בחיי בית הספר ובקהילה כך הם ירגישו טוב יותר. כמו-כן, אנו שואפים לפתח את האכפתיות והאחריות של התלמידים כלפי הזולת, הן במעגלים הקטנים של החברים והכיתה, והן, בהמשך, במעגלים הרחבים יותר של בית הספר, הקהילה, ומדינת ישראל. לשם כך אנו מפעילים בבית הספר מספר תכניות כמו "ילדים מלמדים ילדים", "חונכות", "חבר לעת צרה" ובחטיבת הביניים – "מנהיגות ומעורבות חברתית".

 

הלמידה בבית הספר שלנו מגוונת ומאפשרת לתלמידים שונים לפתח את החשיבה שלהם ולמצוא נושאים הקרובים ללבם. על-כן, מעבר לשיעורי החובה שבתכנית הליבה, אנו מציעים לכל תלמידים כארבע שעות שבועיות של שיעורי בחירה ובהם שיעורים כגון: וטרינריה, יוגה, אנימציה, כתיבה יוצרת, תיאטרון ואסטרונומיה. אנו ממעיטים במתן שיעורי בית ובמטלות של שינון, ומרבים בעבודות חקר ויצירה. אין מבחנים בבית הספר, ואיננו מעריכים את התלמידים במספרים וציונים.  הדרך המיוחדת שלנו בהוראה שומרת על סקרנותם של הילדים, מממשת את האינטליגנציות המגוונות שלהם, ומובילה אותם להישגים בתחום הלימודי ובתחום החברתי גם כאשר הם מגיעים למסגרות חינוכיות אחרות.

 

לצד הפתיחות המאפיינת את בית-הספר המסגרת שלו יציבה ועקבית, ובלשון האמנה: "בית הספר מעמיד מסגרות ברורות להתנהגות". בנוסף למקצועות הייחודיים של בית הספר, מלמדים בו את כל מקצועות החובה בהתאם לתכנית הליבה הנדרשת ע"י משרד החינוך מכל בית ספר ממלכתי. כמו כן, בבית הספר יש כללים ברורים המגדירים מהי התנהגות מקובלת ומהי התנהגות שאינה מקובלת. מורים ותלמידים נקראים לא להרים קול, לשמור על תרבות דיבור ולפתור סכסוכים בלי אלימות. הדרך שלנו להתמודדות עם סכסוכים בין ילדים, כמו גם לפתרון בעיות משמעת, קשורה אף היא לשיתוף הילדים. במקום שמורים ויועצים "יעבירו" תכניות למניעת אלימות, אנו מתמודדים עם הבעיות שמתעוררות בשותפות עם התלמידים ולצורך זה מופעלת בבית ספרנו התכנית "פסק זמן" המיועדת לבירור בעיות וסכסוכים.

 

בית הספר שלנו ער לנעשה סביבוופועל לפיתוח ומעורבות התלמידים בחברה. בבית הספר שתי כיתות של תלמידים לקויי שמיעה אשר משולבים בפעילויות חברתיות ובחלק מהשיעורים בכיתות הרגילות. אנו מקיימים מזה מספר שנים פרויקטים שונים של מעורבות חברתית כמו שמירה על סביבה ירוקה ומחזור, איסוף מצרכים לנזקקים לקראת חגים, התנדבות בבתי אבות, מפגשים עם ילדי  בית ספר גניגר לחינוך מיוחד, ועוד.

 

כשם שתלמידים אוהבים ללמוד בבית הספר שלנו, כך גם מורים אוהבים ללמד בו. בבית הספר מלמדים כארבעים מורים, הוא מהווה אבן שואבת לאנשים שעוסקים במקצועות שונים אך מבקשים לשלב בחייהם גם הוראה וחינוך. מלמדים בו שני רופאים, וטרינר, דוקטורים, אמנים, שחקנים, במאים, ספורטאים ומוזיקאים. המשותף לכולם הוא האמונה שחינוך הוא הבסיס לעשייה ושינוי חברתי, והרצון לקיים מסגרת חינוכית תומכת, נכונה ואוהבת, התורמת לחברה טובה וצודקת יותר.